Wat we allang over communicatie weten (maar veel vaker zouden kunnen toepassen).

Smeer je in, anders verbrand je in de zon. Dat weet iedereen, toch? Waarom liggen er dan nog steeds knalrode mensen bij het zwembad en op het strand? Blijkbaar is het goed om een bekende boodschap geregeld opnieuw onder de aandacht te brengen.

Inhoudelijk is er dan niks nieuws onder de zon, de kunst is om het weer spannend te maken. Bijvoorbeeld door mensen naar zichzelf te laten kijken door een UV-camera. Hoe ziet hun huid er dan uit? En wat gebeurt er als ze zonnebrandcrème op hun gezicht smeren? En dan smaakvol uitgewerkt met passende tekst en muziek (zie het filmpje verderop in de tekst). Wat mij betreft een voorbeeld van: het gaat niet alleen om WAT je vertelt, maar (vooral) ook om HOE je het vertelt.

Van veel informatiecampagnes kun je je afvragen: wat is er inhoudelijk nieuw? Veel informatie is van het gehalte ‘smeer je in, anders verbrand je in de zon’. Het is eigenlijk opmerkelijk hoeveel communicatie gaat over wat we al weten. Verspil geen water. Gooi papier in de papierbak. Als je iets ziet wat verdacht lijkt, meld het dan. Maak ruimte voor hulpverleners. Bij ons kun je terecht voor meer informatie. Het belang van de klant staat centraal. Natuur- en waterbeheer zijn vitaal voor ons land. We werken aan innovatie. Langdurige zorg willen we menselijk en betaalbaar houden. Meer ruimte voor goed onderwijs. Stop criminaliteit.

Er is goed over de inhoud nagedacht. Het is belangrijk en relevant op een bepaalde manier. Maar wil je doordringen tot de verwende en overladen mediagebruikers van nu, dan is het noodzakelijk informatie aantrekkelijk en toegankelijk maken. Het HOE verdient meer aandacht.

Dat wil zeggen: inhoudelijke prioriteiten stellen, schrappen, zoeken naar de relevantie voor de doelgroep, het onderwerp dichtbij brengen, toegankelijk maken en in een vorm gieten. Creativiteit loslaten op woord en beeld en communicatiemiddelen. De feiten spreken zelden voor zich. Pas als je feiten toegankelijk, aantrekkelijk, dichtbij de doelgroep brengt, maak je een verschil. En daar gaat het om: een verschil maken met communicatie. Waarom zou je het anders doen?

Ter inspiratie twee voorbeelden waarin een bekende boodschap op een verrassende manier wordt geserveerd.

1. How the sun sees you (“Smeer je in, anders verbrand je door de zon.” (filmpje uit zomer 2014, het idee is daarna ook door een merk zonnebrandcrème overgenomen).

how the sun sees you

2. The trip. (“En dan nu onze veiligheidsinstructies  voordat we gaan vliegen.”)

virgin safety instructions

Kortom, we weten allang over communicatie: het gaat om WAT je vertelt én om HOE je het vertelt. Laten we daar naar handelen en meer aandacht aan het HOE besteden. Maak informatie aantrekkelijker! Anders glijdt je boodschap volkomen langs de doelgroep heen. Alsof ze zich net helemaal hebben ingesmeerd met zonnebrandolie.

Bekijk ook de presentatie van Hoofdruimte ‘Als je een goed verhaal te vertellen hebt, vertel het dan goed.’