Zilver

Schrijven is mijn oorspronkelijke vak. Spreken doe ik steeds vaker. En met plezier. Het is uiteindelijk ook: informatie toegankelijk maken, een verhaal goed vertellen, mensen erin meenemen.

Lees verder

Klant centraal? Zeg dat dan niet.

Ergens midden jaren ’90 schreef ik mijn eerste personeelswervingscampagne voor een ziekenhuis. Er lag al een opzet waarvoor ik een paar regels tekst mocht schrijven. Er was alleen ruimte voor de essentie.

Lees verder

Schaf ‘belasting’ af. We verzinnen een beter woord.

Met een groep vrienden doen we al jaren leuke dingen. Vroeger waren het skivakanties en wilde weekenden in de Ardennen. Nu zijn we iets gezapiger, maar nog steeds maken we een pot. Iedereen legt geld in. Vriend R. beheert het en dat gaat al jaren goed. Een pot is handig.

Lees verder

Moet ik die veranderplannen nog serieus nemen?

‘Het moet allemaal nog wat concreter,’ zei een telefonerende mevrouw in de trein. Ik zat in dezelfde coupé en kon van Antwerpen naar Utrecht meeluisteren. Haar verhaal was onmogelijk te negeren, zo hard praatte ze in haar smartphone. Ze had de vanzelfsprekende luidruchtigheid waarmee ze al mijn vooroordelen (sorry…) bevestigde over een bepaald slag (interim) managers. Ik zag haar LinkedInprofiel al voor me: daarin stond vast de term verandermanagement prominent vermeld.

Lees verder

Wat hebben managers toch met modder?

“Ik heb met mijn poten in de modder gestaan”, zei de manager tegen het gezelschap aan de grote vergadertafel. De vloerbedekking van de board room was smetteloos. Geen moddersporen te zien. Toch vond niemand het vreemd wat hij zojuist vertelde. Managers, beleidsmakers, directeuren en bestuurders beweren zo vaak dat ze in de modder hebben gestaan. Wat willen ze ermee zeggen?

Lees verder

Losser werken

Het begon met het idee om het boek Loswerken (uit 2012)  te herzien. Even. Tussen de bedrijven door. Dat werd een grondige herziening en dus een flinke klus. Maar dan heb je ook wat. Actueel, compact en nog losser: ‘Losser werken’.

Lees verder

De Relevantie Revolutie

‘Wanneer ben je relevant?’ Die vraag houdt mij bezig. En blijkbaar meer mensen. Op 14 oktober jl. mocht ik een workshop verzorgen bij het event waar Young Colfield haar tienjarig bestaan vierde.

Lees verder